Als je tijd en geld hebt geïnvesteerd in het maken van een website, heb je waarschijnlijk een zoekmachine optimalisatie (SEO) strategie gevolgd die gebruik maakt van bepaalde trefwoorden. Dit zorgt ervoor dat je individuele pagina’s kunt optimaliseren die belangrijk zijn v oor jouw doelgroep. Om erachter te komen of al dit werk wel zijn vruchten afwerpt, is het belangrijk om uit te zoeken waar jouw website staat op Google. Hoe kan je dit het beste doen? Dat gaan we jou in dit artikel eens laten zien!

Google vs. controle programma’s

Als je op Google een zoekopdracht uitvoert voor het controleren van jouw zoekpositie in Google, dan vind je heel wat diensten die claimen dat ze jou hierbij kunnen helpen. Deze diensten zijn op zijn best misleidend, en veel ervan moet je dan ook vermijden. Sommigen kunnen je zelfs in strijd met Google’s voorwaarden, zie bijvoorbeeld de volgende richtlijn: 

“Don’t use unauthorized computer programs to submit pages, check rankings, etc. Such programs consume computing resources and violate our Terms of Service. Google does not recommend the use of products such as WebPosition Gold™ that send automatic or programmatic queries to Google.”

Veel tools die beweren de zoekpositie te controleren werken niet. Sommige zijn geblokkeerd door Google omdat ze te veel geautomatiseerde zoekopdrachten hebben verzonden, terwijl andere onjuiste en inconsistente resultaten opleveren. Een van de diensten die wel gebruikt kan worden is Seranking, deze dienst zorgt voor een eenvoudige weergave van jouw vindbaarheid binnen de Google ranglijsten. Door middel van enkele handige SEO algoritmes kan men met deze dienst meer inzage krijgen in de vindbaarheid van de site. SEO mag namelijk wel gecontroleerd worden, hier overtreed je dan ook geen regels mee.

Gebruik Analytische software

Web analytics software rapporteert de URL van elke bezoeker voordat deze jouw pagina bereikt. Die URL staat ook wel bekend als de verwijzer. Alle van analytische software rapporteert het paginanummer van de gebruiker waar ze zich op bevonden voordat ze werden doorgestuurd naar jouw site. Je kunt deze tools vinden bij Google zelf, deze moet je dan ook zeker gebruiken bij het bepalen van jouw vindbaarheid op Google.

Houd rekening met lokale zoekresultaten

Wellicht ben je bekend met lokale zoekresultaten. Een lokaal zoekresultaat houdt in dat de resultaten die verschijnen op jouw Google pagina afhankelijk zijn van de locatie waar je je bevindt. Logisch natuurlijk, het is niet handig voor een boekhouder uit Amsterdam om te verschijnen op het scherm van iemand in Maastricht. Houdt hier dan ook rekening mee bij het uitzoeken waar jouw site zicht bevind op het internet.

In een digitale wereld als die van ons is het super belangrijk dat je weet waar jouw website zich bevindt. Door altijd optimalisatie toe te passen binnen jouw website en door gebruik te maken van SEO toepassingen ben je verzekerd van een goede positie binnen Google. Het resultaat? Een website die veel beter bezocht wordt dan alle andere websites in jouw sector natuurlijk!