Lezen vanaf een beeldscherm is moeilijkerdan lezen vanaf papier. Uit onderzoek blijkt dat mensen die teksten van een beeldscherm lezen, langzamer, onrustiger, en met minder concentratie en aandachtlezen.

teksten schrijven voor online gebruik - kaft

Mensen hebben 10 tot 30% meer tijd nodig om een tekst te lezen als die online is in plaats van op papier.
Daarnaast bekijken mensen online tekst vluchtig en globaal. Lang niet alle tekst die je voor je website hebt geschreven wordt gelezen. Aan de hand van “ankerpunten” (tussenkopjes, links en opsommingen) springen mensen wat heen en weer, op zoek naar trefwoorden die eventueel relevant voor hen zijn.

Maar je maakt je website niet voor niets. Je wilt dat bepaalde informatie bij je bezoekers terecht komt. Dus hoe zorgen we ervoor dat mensen toch zoveel mogelijk meekrijgen?

En hoe zorg je ervoor dat je bezoeker het léuk vindt op je website? Dat hij vindt wat hij zoekt?

Als je mij een website laat maken krijg je van mij het boekje “een website die vertelt wie jij bent” met de antwoorden op deze vragen, zodat je je teksten zo goed mogelijk kunt schrijven.

Zoekmachine-vriendelijkheid (hoe goed jouw website gevonden wordt door Google) wordt ook beïnvloed door de manier waarop een tekst geschreven wordt. Zo scannen zoekmachines veelal de eerste woorden of zinnen van een pagina, en wordt er extra waarde toegekend aan woorden met een bepaalde opmaak of structuur.

Daarnaast is de zoekmachine-vriendelijkheid te beïnvloeden door het invoeren van een aantal korte extra teksten, zoals samenvattingen en trefwoorden van de verschillende pagina’s. Hoe je dit doet, wordt in het boekje uitgelegd.

Ook helpt dit boekje je te bepalen welke informatie wel of niet op je website geplaatst moet worden, hoe je informatie ordent en hoe je jouw content een goede en duidelijke structuur geeft (die zowel helpend is voor je bezoekers als voor zoekmachines).