In minder dan een oogwenk hebben internetgebruikers al een oordeel gevormd over je website. En, als gevolg daarvan, een oordeel over je bedrijf.

1/20 deel van een seconde om een goede indruk te maken

Dat ontdekten onderzoekers van de Carleton University in Ottawa. Gitte Lindgaard en haar team vroeg vrijwilligers websites te beoordelen, nadat ze die slechts 50 milliseconden (ongeveer de duur van een enkel frame van standaard televisie) te zien hadden gekregen. Deze beoordeling kwam goed overeen met hun oordeel na nauwkeuriger observatie van de webpagina.

“Tenzij de eerste indruk van je website positief is, zullen bezoekers je website alweer verlatenhebben voordat ze te weten hadden kunnen komen dat je misschien meer dan de concurrent te bieden hebt,” waarschuwt Lindgaard.

Zeker nu voor de meeste commerciële websites geldt dat 60% van het verkeer afkomstig is van zoekmachines zoals Google, voegt Marc Caudron van het Londense webdesignbedrijf Pod1 daaraan toe: “Je krijgt een lijst van sites, klikt op de bovenste, om vervolgens ofwel die website een kans te geven en er een paar seconden extra te blijven, of gewoon weer terug naar Google te gaan.”

Die eerste indruk heeft een blijvend effect, bij psychologen ook wel bekend als het ‘halo-effect’: als je mensen kunt ‘pakken’ met een aantrekkelijk design, is er een grotere kans dat ze eventuele kleine fouten over het hoofd zien en dat ze de werkelijke inhoud van de website gunstiger beoordelen.